Lies van Roessel
Von 2014 bis 2016 hat Lies am HIIG eine Studie zu Imitation und Innovation in der deutschen Games-Branche durchgeführt.
Zeitschriftenartikel und Konferenzbeiträge
Loosen, W.; Häring, M.; Kurtanovic, Z.; Merten, M.; Reimer, J.; Roessel, L. van; Maalej, W. (2017). Making Sense of User Comments. Identifying Journalists’ Requirements for a Software Framework. Studies in Communication and Media (SCM), 6(4), 333-364. DOI: 10.5771/2192-4007-2017-4-333 Weitere Informationen
Katzenbach, C., Herweg, S., & van Roessel, L. (2016). Copies, Clones and Genre Building. Discourses on Imitation and Innovation in Digital Games. International Journal of Communication, 10, 838-859. Weitere Informationen
Roessel, L. van & Herweg, S. (2014). Van Pong tot Ridiculous Fishing: Over imitatie en innovatie binnen de gamesector. Homo Ludens, 2014, 1-6. Weitere Informationen
Andere Publikationen
Roessel, L. van (2014). Do Apple’s policies impede the growth of serious games? Internet Policy Review, 8. Weitere Informationen
Vorträge
Navigating the Grey Zone: Developers’ Views on Imitation and Inspiration in the Game Sector67th Annual Conference of the International Communication Association (ICA). San Diego, San Diego, USA: 25.05.2017
Lies van Roessel, Christian Katzenbach
Playing without rules? An empirical study into imitation and innovation in the games industry.Monthly Internal Lecture Series 'Spreektafel'. Institute for Information Law (IViR). Oost-Indisch Huis, Amsterdam, The Netherlands: 22.01.2016
Lies van Roessel
Playing without Rules? Regulating Imitation and Innovation in the Games IndustryAnnual Conference: European Policy for Intellectual Property (EPIP) (Session: Creativity, Re-Use and Copyright). University of Glasgow / CREATe. University of Glasgow, Glasgow, UK: 03.09.2015
Christian Katzenbach, Lies van Roessel
From Pong to Flappy Bird – Copying and Genre Building in the Games Industryre:publica 2015. Station, Berlin, Germany: 05.05.2015
Christian Katzenbach, Lies van Roessel
Innovation and Imitation in Game DevelopmentDigital Summit 2015. Magical Startups. Hotel W, Santiago de Chile, Chile: 14.01.2015
Lies van Roessel
Negotiating the Boundaries of Game Imitation: From Pong to Ridiculous FishingAnnual Conference: DiGRA 2014.. DiGRA / The University of Utah. Snowbird, Utah, USA: 06.08.2014
Sarah Herweg, Christian Katzenbach, Lies van Roessel
Panels
International Cultures of Creativity and ImitationDiGRA 2015: Diversity of Play. Leuphana Universität. Leuphana Universität, Lüneburg, Germany: 15.05.2015
Lies van Roessel, Christian Katzenbach
Copies, Clones and Genre Building - Innovation and Imitation practices in the Games IndustryQuo Vadis 2015. Create. Game. Business.. International Games Week Berlin. Café Moskau, Berlin, Germany: 23.04.2015
Lies van Roessel, Henrike Maier, Christian Katzenbach
Moderation von Workshops und Panels
Pay per Pixel - Current Challenges for Audio-Visual Media: (Legal) Conditions and New Business ModelsEarly Stage Researcher Colloquium. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany: 09.10.2014
Henrike Maier, Lies van Roessel, Urs Kind, Maximilian von Grafenstein, Dr., Anett Göritz
Organisation von Veranstaltungen
Innovation in der Gamesbranche - Zwischen Schutz und Freiheit09.06.2015. Game Science Center, Berlin, Germany. Co-Organised by: Medienboard Berlin Brandenburg (National)
Leontine Jenner, Lies van Roessel, Christian Katzenbach
Save Game – Legal Challenges in Game Preservation22.04.2015. Humboldt University, Berlin, Germany. Co-Organised by: Gesellschaft für Informatik (GI), EFGAMP (International)
Henrike Maier, Lies van Roessel, Christian Katzenbach
Medienauftritte
Radio Feature (16.06.2016). Deutschlandradio Kultur
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Diebstahl, Inspiration und das juristische Bauchgefühl (16.06.2016). Richter.Fm
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Geistiges Eigentum in der Videospiele-Kultur: Diebstahl, Inspiration und das juristische Bauchgefühl (16.06.2016). DRadio Kultur
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Kampf der Spiele-Klonkrieger (08.05.2015). Frankfurter Allgemeine – Digital Twin, Das Netzweltblog
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„Schlechte Klone zerstören die Marke“ (25.04.2015). ComputerBase
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Position
Ehem. Wissenschaftliche Mitarbeiterin: Entwicklung der digitalen Gesellschaft