Urs Kind, Dr.
Urs Kind studied culture and media science at the Humboldt university in Berlin and also film- and TV production at the filmuniversity Babelsberg. During his PhD in media economics he was working in the research project “dwerft” on developing technology for streamlining the process of film production funded by the Federal Ministry of Education and Research. Additionally he produced the fictional webseries DAS APARTMENT.
In his dissertation Urs Kind conducted research from the conception of successful YouTube-videos through to business models of digital media companies. He focused on identifying factors of user feedback that are responsible for the best possible attitude toward the add in the case of YouTube videos. The book is published in the series “media management and e-business” in 2018 by Gabler.
Books
Kind, U. (2018). Online Video als Branded Entertainment in Deutschland: Geschäftsmodelle für die Produktion und Messbarkeit der Nutzereinstellung. Wiesbaden, Hessen: Springer Gabler. DOI: 10.1007/978-3-658-22646-6 Publication details
Other publications
Kind, U. (2017). Webserien suchen ihren Platz in der Medienwelt. Digital Society Blog. Publication details
Kind, U. (2016). Branded Content im TV und auf YouTube: Was sind die Unterschiede? Digital Society Blog. Publication details
Kind, U. (2016). Live-streaming im Internet und seine Auswirkungen auf die Medienlandschaft. Digital Society Blog. Publication details
Kind, U. (2016). Ist das eigentlich noch user generated content auf YouTube? Digital Society Blog. Publication details
Kind, U. (2015). Webvideo Jahresrückblick und Servicisation als Prinzip. Digital Society Blog. Publication details
Kind, U. (2015). “Beasts of no Nation” auf Netflix und die Veränderungen in der Distributionspolitik von Filmen. Digital Society Blog. Publication details
Kind U. (2014). Warum Netflix erst jetzt in Deutschland gestartet ist. Digital Society Blog. Publication details
Kind U. (2014). Von Cash und Katzenvideos. Digital Society Blog. Publication details
Kind U. (2014). Wie Love Steaks fast die deutsche Filmbranche veränderte. Digital Society Blog. Publication details
Lectures and presentations
Impulsvortrag IIdwerft-Konferenz (Session: Metadaten als Geschäft). Brandenburgische Landesvertretung, Berlin, Germany: 12.05.2017
Urs Kind
aVoD Werbefinanziertes video on demandLinked Production Workshops 2015 (Session: Video on Demand - So stellen Sie ihren Content gewinnbringend auf geeignete Plattformen). transfer media. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany: 01.07.2015
Urs Kind
Monetizing user-generated content: Evidence from the German audio-visual industryEURAM 2015 conference (Session: Slot 3). Kozminski University, Galatasaray University, University of Economics in Katowice. Kozminski University (‘Akademia Leona Koźmińskiego’), Warsaw, Poland: 18.06.2015
Urs Kind
Film meets IT-VeranstaltungFilm meets IT 2015 (Session: Film meets IT-Veranstaltung). transfer media, media.connect brandenburg. Medieninnovationszentrum, Babelsberg, Germany: 26.03.2015
Urs Kind, Christoph Krachten, Christian Meinberger
Produzieren und Verwerten von Big, Medium & Small Screen ContentLinked Film & TV Workshops 2014 (Session: Block II - Anytime, Anyway, Any Devices!). transfer media, media.connect brandenburg. transfer media, Babelsberg, Germany: 16.09.2014
Urs Kind, Uwe Schnepf, Hannes Jakobsen, Veit Quack
Moderation of workshops and panels
Pay per Pixel - Current Challenges for Audio-Visual Media: (Legal) Conditions and New Business ModelsEarly Stage Researcher Colloquium. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany: 09.10.2014
Henrike Maier, Lies van Roessel, Urs Kind, Maximilian von Grafenstein, Dr., Anett Göritz
Organisation of events
d-werft Geschäftsmodell WorkshopFrom 12.01.2016 to 12.01.2016. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany (National)
Kerstin Bass, Urs Kind, Martina Weifenbach
New Production Methods and Multi Channel NetworksBERLIN EARLY STAGE RESEARCHERS COLLOQUIUM ON INTERNET AND SOCIETY. From 09.10.2014 to 09.10.2014. Humboldt Institut für Internet und Gesellschaft, Berlin, Germany (International)
Urs Kind
Media appearances
Phänomen der Katzen-Videos Der Miau-Miau-Netz-Wahnsinn (03.02.2016). Stuttgarter Nachrichten.de
Further information
Erfolg von Katzenvideos - Flauschige Freakshow (08.08.2014). Süddeutsche Zeitung
Further information
Position
Former Associated Researcher: Data, actors, infrastructures