Unsere vernetzte Welt verstehen
Welche Kompetenzen braucht ein erfolgreicher Entrepreneur in diesen unsicheren Zeiten?
An dieser Stelle veröffentlichen wir in unregelmäßigen Abständen kurze Beiträge zu Doktorarbeiten, die am HIIG entstanden sind. Diesmal: “Ermittlung eines personenspezifischen Kompetenzprofils für Internet-enabled Startups in den Bereichen Marketing und Vertrieb” von Martin Wrobel.
Internet-enabled startups operate in a constantly changing environment that is characterised by great uncertainty. The failure rate is extremely high and only a few of them become successful companies in the long run. The scholarly discourse has identified two key factors for the successful development of a young company. The first is the skills and competencies of its founders. Several studies of technology-focused startups confirm that deficiencies in this area are one of the main reasons for failure. The second important factor relates to sales and marketing. Several studies (e.g. German Startup Monitor or European Startup Monitor) have shown that acquiring new customers is by far the biggest challenge for internet-enabled startups across all stages of growth. It is hence not unreasonable to posit that poor competencies and poor sales and marketing tactics will inevitably lead to a persistent lack of success or to total failure.
These are the issues Martin Wrobel’s dissertation addressed. He asked the following questions: what competencies in sales and marketing does a person need to build and grow an internet-enabled startup and reach profitability? How should these competencies be combined and expressed? The study’s empirical results are based on several group discussions and expert interviews. Eight competencies are considered most essential, in particular credibility, willingness to learn, perseverance, resilience, results orientation, communication skills, customer orientation and analytical capacity. Furthermore, there is another group of eleven different competencies that are also considered very important. Personal competencies as well as activity- and action-oriented competencies are most crucial, whereas professional competencies only play a minor role in the early stages of internet-enabled startups. Overall the message for potential and current entrepreneurs is to ask themselves whether they have the competencies it takes to succeed.
Die Disseration wurde unter dem Titel “Ermittlung eines personenspezifischen Kompetenzprofils für Internet-enabled Startups in den Bereichen Marketing und Vertrieb” im September 2016 veröffentlicht und ist unter www.epubli.de verfügbar.
Photo: CC Sascha Kohlmann
Dieser Beitrag spiegelt die Meinung der Autorinnen und Autoren und weder notwendigerweise noch ausschließlich die Meinung des Institutes wider. Für mehr Informationen zu den Inhalten dieser Beiträge und den assoziierten Forschungsprojekten kontaktieren Sie bitte info@hiig.de
Jetzt anmelden und die neuesten Blogartikel einmal im Monat per Newsletter erhalten.
Digitale Zukunft der Arbeitswelt
Beschäftigte durch Daten stärken
Arbeitsplätze werden zunehmend datafiziert. Doch wie können Beschäftigte und Gewerkschaften diese Daten nutzen, um ihre Rechte zu vertreten?
Zwei Jahre nach der Übernahme: Vier zentrale Änderungen im Regelwerk von X unter Musk
Der Artikel beschreibt vier zentrale Änderungen im Regelwerk der Plattform X seit Musks Übernahme 2022 und deren Einfluss auf die Moderation von Inhalten.
Zwischen Vision und Realität: Diskurse über nachhaltige KI in Deutschland
Der Artikel untersucht die Rolle von KI im Klimawandel. In Deutschland wächst die Besorgnis über ihre ökologischen Auswirkungen. Kann KI wirklich helfen?